Op maandag 3 juni 2024 heeft FTI haar faillissement aangevraagd.
Heb je bij Prijsvrij Vakanties een pakketreis geboekt die wordt uitgevoerd door FTI, dan kan het faillissement gevolgen hebben voor jouw vakantie. We sturen je in dat geval zo snel mogelijk een e-mail met alle informatie die voor jou van toepassing is.
Op deze pagina vind je de antwoorden op de meest gestelde vragen.
Voor noodgevallen is FTI bereikbaar op +49 (0)89 710 45 14 98 (Duits/Engels).
Om welke reisorganisator gaat het?
Het faillissement betreft de reisorganisatie FTI Touristik. Bij Prijsvrij zijn ook vakanties te boeken van andere reisorganisaties, bijvoorbeeld Sunmix, TUI of Alltours. Deze vakanties worden gewoon uitgevoerd. Alleen bij de vakanties van FTI, heeft het faillissement mogelijk gevolgen voor jouw pakketreis.
Hoe weet ik van welke reisorganisator mijn geboekte reis is?
Wie de reisorganisator is van jouw geboekte pakketreis vind je terug op jouw reisbescheiden of in de app.
Gaat mijn FTI vakantie nog door?
Heb je een reis van FTI geboekt en ben je nog niet vertrokken? Helaas is FTI vanwege het faillissement zelf niet in staat de vakantie uit te voeren.
Wanneer je een FTI vakantie op de planning had staan die je bij Prijsvrij Vakanties hebt geboekt, verandert er voor jou waarschijnlijk niets. Prijsvrij doet namelijk haar uiterste best om jouw reis onder te brengen bij een andere touroperator, of te zorgen voor een vergelijkbaar alternatief. Al onze klanten zijn of worden hierover door ons geïnformeerd.
Je hoeft dus zelf geen actie te ondernemen, zodra wij meer informatie hebben over jouw reis, nemen wij contact met je op.
Ik heb mijn FTI vakantie al (deels) betaald, ben ik nu mijn geld kwijt?
Nee, je bent je geld niet kwijt. Vrijwel al onze reizen gaan gewoon door zoals gepland. Voor 7 juni zijn er enkele reizen geannuleerd. Voor deze reizen geldt dat het Duitse Garantiefonds, de DRSF, de volledige reissom van de pakketreis aan je terug zal betalen. Hiervoor dien je zelf een verzoek tot terugbetaling in te dienen via het online DRSF-portaal. Een persoonlijke link hiervoor ontvang je zo spoedig mogelijk per e-mail. Het DRSF-portaal is momenteel alleen in het Duits beschikbaar.
Ik ben al op bestemming, hoe verloopt mijn vakantie nu verder?
FTI streeft ernaar, in samenwerking met DRSF, om jouw vakantie gewoon volgens plan te laten verlopen. Mocht dit toch niet mogelijk zijn, dan wordt er een terugreis voor je geregeld. In dit geval nemen wij contact met je op. Informatie hierover vind je ook op de website van DRSF (momenteel alleen in het Duits).
Ik ben al op bestemming en de accommodatie wil dat ik (bij)betaal. Wat nu?
FTI is aangesloten bij het DRSF. Het DRSF heeft de hotels inmiddels geïnformeerd dat zij de accommodatiekosten zullen betalen als FTI dat nog niet gedaan heeft. Je kunt het hotel dus vragen de factuur door te sturen naar het DRSF. Op de website van FTI vind je daarvoor een voorbeeldbrief die je aan het hotel kunt geven. Wil het hotel toch een betaling ontvangen? Neem dan contact op met +49 89 710451498 en kies voor optie 2. Zij kunnen je in contact brengen met een reisleider ter plaatse die dit voor je kan oplossen.
Lukt het niet om contact te leggen met de reisleider en kom je er niet uit met het hotel? Dan mag je de factuur zelf betalen en deze na jouw reis claimen bij het Duitse garantiefonds. Belangrijk is wel dat je een factuur ontvangt van het hotel met je naam (hoofdboeker), de naam van het hotel en de details en de kosten van jouw verblijf. Binnenkort ontvang je van DRSF een persoonlijke link naar het online DRSF-portaal, waar deze eventueel gemaakte kosten kunnen worden geclaimd.
Ik heb elders een FTI reis geboekt en wil nu alsnog met Prijsvrij op vakantie. Kan dat?
Ja, dat kan! Voor reizigers die bij ons hadden geboekt, hebben we al een alternatief geregeld. Heb je in eerste instantie bij een ander reisbureau geboekt, en hebben zij je laten weten dat jouw reis geannuleerd is? Ook dan hoef je je geen zorgen te maken. Je reissom wordt door het DRSF terugbetaald en je kunt bij Prijsvrij zelf een nieuwe reis uitkiezen. Bij ons ben je verzekerd van een goede klantenservice en de Best Deal garantie. Daarnaast zijn al onze vakanties gedekt door een garantiefonds, zoals SGR of het DRSF, dus wat er ook gebeurt, je loopt bij ons geen risico.
Lees er hier meer over