Veelgestelde vragen - Gezondheid

Hoe kan ik assistentie aanvragen voor op de luchthaven?

Indien je assistentie nodig hebt op de luchthaven dien je dit bij voorkeur zo snel mogelijk na boeking door te geven aan onze reserveringsafdeling. Wij zullen dit dan doorgeven aan je reisorganisatie en zij zullen de luchtvaartmaatschappij op de hoogte brengen.

Mag ik een rolstoel of rollator meenemen en moet ik dit vooraf melden?

Uiteraard is het mogelijk een rolstoel of rollator mee te nemen, je dient dit echter wel voorafgaand aan je vertrek door te geven aan onze reserveringsafdeling zodat wij de vliegmaatschappij hiervan op de hoogte zullen brengen. Na het maken van je boeking dien je aan onze reserveringsafdeling onder vermelding van je reserveringsnummer aan te geven in welke mate je afhankelijk bent van de rolstoel.

Dit kan je doorgeven door middel van het volgende formulier: Prijsvrij.nl Rolstoelformulier. Ga je op reis met Alltours of Alltours-X? Gebruik dan het Alltours Rolstoelformulier.

Hou er wel rekening mee dat sommige faciliteiten van de accommodatie niet altijd te bereiken zijn zonder een aantal treden te nemen en kunnen de (lift)deuren soms niet breed genoeg zijn voor een rolstoel. Indien je echt afhankelijk bent van een rolstoel, verzoeken wij je voordat je een boeking maakt contact op te nemen met ons customer care team, we willen dan graag zorgen voor een passende accommodatie.

Meer informatie over medische bagage en je gezondheid voor vertrek vind je hier

Ik heb vanwege medische redenen bepaalde wensen. Kan ik dit doorgeven?

Het is mogelijk dat je vanwege medische redenen bepaalde wensen hebt, dit heet een essentie. Neem hiervoor contact op met de reserveringsafdeling. Zij zullen je wensen doorgegeven aan de reisorganisatie. Let op dat sommige essenties alleen tegen betaling opgegeven kunnen worden en soms dien je in het bezit te zijn van een medische verklaring in het Engels.

Een aanvraag voor een essentie is pas definitief wanneer de reisorganisator, de accommodatie of de luchtvaartmaatschappij de aanvraag bevestigd heeft. Omdat je bij het boeken een definitieve boeking maakt, ben je ook als de reisorganisator de door jou aangevraagde essentie niet kan garanderen de toepasselijke annuleringskosten verschuldigd bij annulering van jouw reis.

Ik gebruik medicijnen, dien ik dit door te geven?

Je dient een medische verklaring in het Engels aan te vragen bij je huisarts zodat je deze altijd kan tonen mocht dit noodzakelijk zijn op de luchthaven, dit geldt voor alle medicijnen. Gebruik je medicijnen en heb je extra bagage nodig hierdoor, neem dan contact op met customer care team.

Voor medicijnen die onder de Opiumwet vallen (opiaten) moet je een Schengenverklaring meenemen naar het buitenland als je naar een Schengenland afreist. Voor landen buiten het Schengengebied heb je een medische verklaring nodig. Voorbeelden van medicijnen die onder de Opiumwet vallen zijn: sterke pijnstillers, slaap- en kalmeringsmiddelen zoals valium of Seresta, ADHD-medicatie zoals Ritalin of Concerta of medicinale cannabis. Je riskeert strenge straffen als je de regels overtreedt.

Mag ik mijn slaapapneu-apparaat meenemen in het vliegtuig?
Bij de meeste vliegmaatschappijen is het toegestaan een slaapapneu-apparaat mee te nemen aan boord. Wel dien je hier altijd melding van te maken voorafgaand aan je reis en dien je ons de afmetingen, het gewicht en merk door te geven. Daarnaast dien je in het bezit te zijn van een medische verklaring in het Engels.
Mag ik reizen met een lichaamsdeel in gipsverband?
Indien je reist met een lichaamsdeel in gipsverband, dient er een medische verklaring, ondertekend door (onafhankelijke) arts, overlegd te worden bij de check-in waarin staat dat de passagier fit genoeg is om te vliegen. Het gips moet voldoen aan bepaalde voorwaarden, overleg dit met je arts.