Veelgestelde vragen - Autohuur & Parkeren

Kan ik een auto huren via Prijsvrij.nl?

Tijdens het boeken van jouw reis kan je in stap 2 van het boekingsproces eenvoudig een transfer of een huurauto reserveren. Na het boeken van je vakantie kan je gemakkelijk zelf je huurauto bijboeken via Mijn Prijsvrij, onder het kopje 'Verzekering & Extra's'. Lukt het je niet via Mijn Prijsvrij? Dan kan je ook gebruikmaken van deze link.

Voor het huren van een auto dien je in het bezit dient te zijn van een creditcard (op naam van de hoofdbestuurder) om je boeking te kunnen afronden.

Na het selecteren van 'auto huren' kan je de categorie van de gewenste auto selecteren en de toepasselijke huurvoorwaarden bekijken.  Ook geef je hier aan wie de hoofdbestuurder is. De hoofdbestuurder dient in het bezit te zijn van een geldig rijbewijs en een geldige creditcard op eigen naam. Deze creditcard heb je nodig bij het afhalen van de auto om de verplichte waarborg te voldoen.

Tip: Als je er zeker van wil zijn dat er een auto beschikbaar is tijdens jouw reis, regel de autohuur dan op tijd. Afhankelijk van de periode en de bestemming is de beschikbaarheid soms beperkt.

Vanaf welke leeftijd kan ik een auto huren?

De minimumeisen voor het huren van een auto kunnen per verhuurder verschillen. De meeste verhuurders hanteren een minimumleeftijd van 25 jaar. Daarnaast moet de hoofdbestuurder minimaal 1 jaar in het bezit zijn van een rijbewijs. Indien er geen vermelding wordt gemaakt van een maximale leeftijd, geldt hiervoor geen restrictie.

In veel gevallen is de minimumleeftijd tegen een "jonge bestuurderstoeslag" te verlagen tot 21 jaar. Soms moet de hoofdbestuurder in dat geval wel ten minste 2 jaar in het bezit zijn van een rijbewijs. De informatie die op jouw boeking van toepassing is, vind je in de huurvoorwaarden en de specifieke voorwaarden bij jouw voucher.

Tip: Om een auto te kunnen huren dien je ook in het bezit te zijn van een creditcard (op naam van de hoofdbestuurder).  

Heb ik een creditcard nodig om een huurauto te kunnen ophalen?

Ja, in bijna alle gevallen is een creditcard op naam van de hoofdbestuurder vereist. Deze dient als waarborg voor de huurauto. Bij het ophalen van de auto dien je de verschuldigde waarborg per creditcard te voldoen. Zorg dus dat je een creditcard met pincode bij je hebt.

Tip: de waarborg moet worden betaald met de creditcard. Zorg daarom dat je over voldoende bestedingsruimte beschikt op de creditcard.

Slechts op enkele bestemmingen en voor een beperkt aantal type auto's is het mogelijk om de waarborgsom in contanten te voldoen. Ook wanneer je een auto huurt via een reisorganisator of wanneer de huurauto is inbegrepen in jouw pakketreis is een creditcard verplicht.

Wat heb ik nodig om mijn huurauto op te halen?

Om je huurauto op te halen heb je in ieder geval de volgende informatie nodig:

  • de voucher van de huurauto;
  • een creditcard (met pincode) op naam van de hoofdbestuurder;
  • het (geldig) rijbewijs van de hoofdbestuurder;
  • een (geldig) paspoort of identiteitsbewijs van de hoofdbestuurder.


Check ook altijd de voucher die je van ons ontvangen hebt. Hierop staat onder het kopje 'Dit moet u meenemen om uw huurauto op te halen' precies wat je nodig hebt om de huurauto op te halen. In sommige gevallen kan het betekenen jij jezelf vooraf moeten registeren wanneer je de auto wilt ophalen.


Mochten er ook andere reizigers zijn die de auto willen besturen, kun je dit bij aankomst aangeven bij het verhuurbedrijf. Zij kunnen een extra bestuurder toevoegen (tegen betaling). De extra bestuurders dienen ook een geldig rijbewijs te kunnen tonen. 

Haal je jouw huurauto op bij een bestemming buiten Europa? Vaak dien je dan een internationaal rijbewijs aan te tonen.

Tip: In de meeste gevallen moet je ter plaatse een borg voldoen. Deze dient met creditcard betaald te worden, dus zorg voor voldoende bestedingslimiet.

Waar kan ik mijn huurauto ophalen?

In de meeste gevallen kan je je huurauto ophalen op het vliegveld waar je arriveert, tenzij je een andere afhaallocatie hebt afgesproken of hebt afgesproken dat de huurauto bij jouw accommodatie wordt afgeleverd.

Op jouw voucher staan de ophaalgegevens vermeld en bij welke balie je je kunt melden om de sleutels op te halen. Op de voucher staan ook het adres en de openingstijden van het verhuurstation. Deze voucher ontvang je samen met jouw reisbescheiden circa 7 dagen voor vertrek. In het hoogseizoen ontvang jij je reisbescheiden uiterlijk 3 dagen voor aanvang van je vakantie.


Wil je buiten de openingstijden jouw huurauto ophalen? Geef dit dan vooraf aan bij het verhuurstation. Je kan hiervoor het beste de voucher en voorwaarden checken. Je kan natuurlijk ook altijd contact met ons opnemen. 

Kan ik een parkeerplaats reserveren via Prijsvrij.nl?

Ja, dit is mogelijk. Tijdens het boekingsproces op onze website krijg je in stap 2 de mogelijkheid een parkeerplaats te reserveren. Ook na het boeken van je vakantie kan je via Mijn Prijsvrij een parkeerplaats bijboeken. Dit doe je bij het kopje ’Verzekering & Extra’s’. Hier kun je zelf allerlei extra’s bijboeken zoals een transfer, maar ook een huurauto of (reis)verzekering. 


De reservering voor de parkeerplaats wordt gemaakt op basis van het kenteken. Vul daarom hier het kenteken in van de auto waarmee je naar de luchthaven komt. Vervolgens kies je uit een van de parkeeropties. Bij het selecteren van de opties kun je ook de specifieke voorwaarden en parkeerinstructies raadplegen. Zo vind je hier terug of je bij de betreffende parkeerplaats jouw autosleutel achter dient te laten, of er een shuttle service is en of er openingstijden gelden voor de parkeerplaats.

Tip: Het kenteken niet gebruikt om vooraf te controleren met wat voor auto je naar de luchthaven komt. Heb je een afwijkende auto, check dan vooraf zelf of jouw auto aan de voorwaarden voldoet of dat er mogelijk een toeslag geldt.

Wat is het adres van mijn parkeerplaats?

Heb je via Prijsvrij Vakanties een parkeerplaats geboekt bij Mobian? Dan vind je het adres op de parkeervoucher. Deze ontvang je samen met jouw reisbescheiden circa 7 dagen voor vertrek in Mijn Prijsvrij. Aan de rechterkant op de voucher vind je het adres van de parkeerlocatie. Hier staat ook altijd het telefoonnummer vermeld van de lokale aanbieder.

Tip: Controleer ook altijd de begintijd van jouw reservering. In de meeste gevallen wordt de parkeerplaats een half uur voor je vastgehouden. Verwacht je later aan te komen? Geef dit dan tijdig door. Op de dag zelf bel je hiervoor rechtstreeks met het telefoonnummer van de parkeerlocatie dat je terugvindt op de voucher

Wat moet ik doen als mijn kenteken is veranderd?

Indien je met een ander kenteken naar de parkeerplaats gaat dan bij jouw boeking ingevoerd dien je dit aan ons door te geven via het contactformulier. Vermeld hierbij het nieuwe kenteken en jouw dossiernummer zodat wij het voor jou kunnen aanpassen.